Hybrid marketing omvat een geïntegreerde aanpak waarbij online en offline marketing naadloos op elkaar aansluiten. Dit betekent dat alle marketingactiviteiten en communicatie op elkaar zijn afgestemd en elkaar aanvullen.
Het eindresultaat van hybrid marketing is een efficiënte onderneming die beantwoordt aan de verwachtingen en beleving van de klant.
Hybrid marketing verwijst naar een marketingstrategie waarin bedrijven en organisaties zowel traditionele marketingmethoden als digitale marketingkanalen combineren om hun doelgroep te bereiken en te engageren. Best of both worlds door gebruik te maken van zowel offline als online marketingtactieken om de algehele effectiviteit van de marketinginspanningen te vergroten.
Om een breder publiek te bereiken en een tastbare aanwezigheid te creëren.
Digitale marketing omvat online kanalen zoals sociale media, zoekmachineoptimalisatie (SEO), e-mailmarketing, contentmarketing, pay-per-click-advertenties (PPC) en meer.
Online marketing biedt voordelen zoals gerichte advertenties, meetbaarheid en de mogelijkheid om snel te reageren op veranderende trends.
Om aan hybrid marketing te doen heb je een performant systeem nodig dat je een overzicht bezorgt over de totale communicatiekanalen van je onderneming: mailings, WhatsApp, Instagram, Facebook, Google Business, X, TikTok, YouTube, ...
Een systeem waarbij alles op 1 kanaal beheerbaar wordt en dat alles registreert want hybrid marketing erkent de complexiteit van de customer journey en het feit dat klanten verschillende kanalen en apparaten gebruiken tijdens hun aankoopproces.
Het is de taak van de marketeer om de klanten op meerdere touchpoints te bereiken en te betrekken. Alles moet meetbaar zijn en de nodige data-analyse is nodig om de effectiviteit van zowel offline als online marketinginspanningen te meten en strategieën voortdurend te optimaliseren.
Alle uitgaande communicatie koppelen aan inkomende leads is hiervoor onontbeerlijk. Een platform waarbij een omnichannel gekoppeld is aan alle uitgaande cimmunicatie is hierbij een absolute must om gegevens en communicatie te verzamelen over klantgedrag en voorkeuren. Bovendien stelt het je in staat om snel en kwalitatief op de noden van de klant te antwoorden.
Door de juiste analyse op deze datacollectie stelt het bedrijven in staat om snel te reageren op veranderende omstandigheden en trends in de markt. Het kan gemakkelijk worden aangepast om nieuwe kansen te benutten of zich aan te passen aan veranderende consumentengedrag.