Om succesvol te zijn op lange termijn moet de externe communicatie en beeldvorming in overeenstemming zijn met verwachtingen van de doelgroep. De ervaring van de klant bepaalt in hoge mate het toekomstige succes.
Om de gunst van die klant te winnen is het noodzakelijk te werken aan merkintegriteit, merkwaarde, merkpositionering, merkidentiteit en merkbeleving. Deze merkvariabelen bepalen in hoge mate de loyaliteit van de klant ten opzichte van het merk.
Branding bestaat uit verschillende processen die gezamenlijk de beeldvorming maken in de geest van de consument. Dit proces is gebonden aan een bepaalde periode. Het is daarom belangrijk om regelmatig de verschillende punten te her-evalueren en bij te sturen of na verloop van tijd te re-branden.
Merkidentiteit – hoe toont het bedrijf zich aan de buitenwereld?
We kijken hier voornamelijk naar de naam, het logo en de huisstijl.
Merkpositionering - hoe onderscheidt het bedrijf zich van zijn concurrenten?
Welk is haar unieke waarde? Hoe presenteert en profileert het bedrijf zich?
Door haar communicatie kan het bedrijf zelf of haar producten onderscheiden van andere bedrijven en een unieke plaats verwerven bij haar doelgroep ten nadele van haar concurrenten. Het is daarom belangrijk om de merkpositionering regelmatig te evalueren en te verbeteren door marktonderzoek of te werken met focusgroepen en trendanalyses.
Merkbeleving – hoe ervaart de consument het merk?
Welke emoties roept het merk vanaf de eerste kennismaking op tot de aankoop en het gebruik van het product of de dienst. Komt de verwachtingen van de klant overeen met de visuele boodschap en communicatie die het bedrijf gebruikt? Is het gebruik van de kleuren, het logo, de toon van de boodschap en de manier waarop het merk zich online en offline presenteert conform met de verwachtingen die ze creëert? De merkbeleving is daarom een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van elk bedrijf.
De loyaliteit, positieve beleving en waardering kan verder gesterkt worden met goede klantenservice en unieke producten of diensten die aansluiten bij de wensen en behoeften van de klant.
Merkwaarde – waarom kiest de consument voor dit merk?
Welke waarde geeft de consument aan de reputatie en kwaliteit van het merk? Dit kan dmv investeren in marketing en publiciteit, het aanbieden van kwalitatief hoogwaardige producten en diensten en het behouden van een positieve reputatie in de industrie.
Uiteindelijk zal de perceptie van de merkwaarde mee bepalen welke prijs de consument bereid is te betalen voor een bepaalde dienst of product.
Merkintegriteit - houdt het bedrijf zich aan zijn beloftes en haar waarden?
Hoe is het met de echtheid, betrouwbaarheid en beloftes van het merk gesteld? Sluit dit aan met de verwachtingen van de consument die gecreëerd werden bij de initiële communicatie? Klanten hechten veel belang aan transparantie en eerlijkheid. Een merk met een hoge integriteit wordt vaak geassocieerd met betrouwbaarheid, kwaliteit en zal waarschijnlijk een grotere loyaliteit van klanten ervaren en een betere reputatie in de industrie hebben.
Het proces van branding kan zowel intern als extern gericht zijn.
Intern gericht op het opbouwen van een sterk team, cultuur en beheerbare interne processen die het merk ondersteunen.
Extern gericht op de communicatie van het merk naar de doelgroep.
Een consistente en efficiënte branding strategie is synoniem voor duurzame groei. Maar niets is voor altijd. Na verloop van tijd of door marktomstandigheden lijkt re-branding aangewezen bij :
Om succesvol te zijn op lange termijn moet de externe communicatie en beeldvorming in overeenstemming zijn met verwachtingen van de doelgroep. De ervaring van de klant bepaalt in hoge mate het toekomstige succes.
Om de gust van die klant te winnen en te behouden is het noodzakelijk te blijven werken aan merkintegriteit, merkwaarde, merkpositionering, merkidentiteit en merkbeleving. Deze merkvariabelen bepalen in hoge mate de loyaliteit van de klant tov het merk en jouw succes.